Nové technologie měly zlepšit dopravu v Opavě

Špatná spolupráce mezi společnostmi Patriot a AŽD Praha způsobila komplikace. Město se nyní snaží problémy řešit. Pracuje se na integraci nových a stávajících systémů, ale proces je ztížen nedostatkem dat od společnosti Patriot.


Nové technologie, které měly zvýšit plynulost dopravy v Opavě, místo toho způsobily komplikace. Hlavní problém spočívá v nesrovnalostech mezi stávajícím systémem řízení dopravy a nově implementovanými technologiemi. Stávající provozovatel, společnost Patriot, a projektový zhotovitel, společnost AŽD Praha, nedokázaly dosáhnout shody ohledně integrace nových a stávajících systémů.

Navzdory tomuto zpoždění a výhradám si město Opava projekt převzalo a nyní se snaží řešit výsledné problémy. “Oba systémy musí spolu komunikovat, ale zatím se jim to nedaří,' komentuje primátor Opavy Tomáš Navrátil (ANO). “Při soutěžení o novou zakázku musíte mít systémy otevřené tak, aby se do nich každý mohl pomocí přechodových můstků dostat. V minulosti to tak nebylo a spolupráce mezi společnostmi AŽD a Patriotem selhala,” dodal Navrátil.

V rámci řešení problematické situace se město jedná jak se zhotovitelem zakázky, tak s provozovatelem systému řízení. Některé výhrady, které společnost Patriot měla vůči AŽD, uplatňuje nyní magistrát. Navrátil také podotkl, že společnost Patriot, která semafory v Opavě provozuje již dvacet let, nedodala žádná relevantní data, aby město mohlo nastavit plány průjezdnosti.

“Je to jejich know-how, které nám nechtějí postoupit,” vysvětlil Navrátil, dodávaje, že AŽD si musí všechny hodnoty nastavit sama. V Opavě je nyní řízení dopravy v rukou technologie Cross Zlín, jejíž dodavatelem je společnost Patriot.

Město Opava nyní očekává návrh řešení od společnosti AŽD, která v rámci přípravy na diskusi se společností Patriot, najala auditorskou společnost. Podle Navrátila by do konce dubna mělo být jasné, zda je technické řešení společnosti AŽD v pořádku z všech hledisek.

Podle ředitele pro silniční telematiku společnosti AŽD Patrika Reiniše se zde střetávají dvě technologie různého stáří. 'Je tady střet dvou firem, kde za nesmyslné peníze bychom měli mít úplnou kompatibilitu. Chceme mít řešení vlastní, aby celá struktura byla v rukou Opavy,” uvedl před zastupiteli, kteří slyšeli navrhované řešení společnosti.

Právní zástupce Opavy Miroslav Cák poznamenal, že neposkytnutá součinnost je u stavebních zakázek typickou obranou zhotovitelů. Společnost Patriot potvrdila, že zapojení dodavatelů systémů Cross Zlín je nezbytné pro úspěch systému. Systém je sice kompatibilní s jinými technologiemi, ale město Opava požadovalo nastavit některé parametry, které může nastavit pouze výrobce nebo pověřená osoba.

Opozice tvrdí, že problémy se měly řešit již při výstavbě systému. Dominik Janků (ODS) kritizoval situaci slovy: 'Každý den projede Opavou více než 25 tisíc aut. Ovlivňuje to plynulost dopravy, kvalitu ovzduší a MHD má ve špičce i desetiminutové zpoždění.' Projekt chytré dopravy měl být hotový v červnu 2022 a na nákladech 35 milionů korun se má podílet evropská dotace 30 milionů.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy