Unikátní výstava odhaluje historické velocipedy v Ostravě

Ve Hrabové se konala unikátní výstava kola, organizovaná Klubem českých velocipedistů. Prezentovány byly historické modely včetně prvotní draisiny, vysokých kol a tzv. bezpečňáků. Radim Heinich představoval historii a vývoj kola, včetně rizik spojených s jízdou na starých modelech.


Ve Hrabové proběhla unikátní výstava kol, která byla uspořádána Klubem českých velocipedistů. Mezi členy klubu patří i Radim Heinich z Vratimova, který návštěvníkům představil historii kol od jeho počátků.

Na výstavě mohli návštěvníci sledovat celý vývoj kola, počínaje jeho předchůdcem - draisinou, která své jméno dostala po svém vynálezci Karlu von Draisovi. Jak Heinich vysvětlil, draisina byla v podstatě vyrobena celá ze dřeva.

První významnou změnou v historii bicyklu byla objevení vysokých kol kolem roku 1870. Heinich poznamenal, že kolo bylo zvětšováno, abychom zvýšili rychlost jízdy, protože ještě nebyly vynalezeny řetězové převody.

V letech 1870 až 1890 se vysoká kola vyráběla v hojném počtu, a tak dostala označení obyčejná kola, v anglickém jazyce „ordinary bikes“. Ironickými názvy jako „boneshaker“ (kostitřas), nebo „widowmaker“ (výrobce vdov) však dokazovaly nebezpečí, které bylo spojeno s jejich jízdou. Spadnutí z tohoto kola mohlo skončit zlomenou čelistí či prasklou lebkou, a v některých případech dokonce i smrtí, jak uvádí Heinich.

Bezpečnější variantou se staly tzv. bezpečnáky, což byla nová generace kol, jejichž podoba se více blížila dnešnímu kolu. Heinich podotkl, že přechod z vysokých kol na bezpečnáky nebyl rychlý. Ještě kolem roku 1900 byly vysoká kola stále považována za rychlejší a spolehlivější, protože k jejich fungování nebylo potřeba mazat řetěz.

Heinich je hrdým majitelem několika vysokých kol. Jedno z nich získal ve špatném stavu a sám jej renovoval. Toto kolo bylo vyrobeno mezi lety 1884 až 1886 a jmenuje se Bavaria. Přišel o ně při těžké nehodě, která vedla k tomu, že bylo odloženo a zůstalo skryto na půdě.

Výstava, která nabídla pohled do rané éry české cyklistiky, byla připravována v prostorách Národního zemědělského muzea Ostrava v Dolních Vítkovicích. Šlo o společný projekt Českého muzea stříbra a restaurátora Roberta Honse, který byl realizovaný ve spolupráci s Klubem českých velocipedistů v Hrabové. Výstava byla otevřena do 10. června.


Vizovické Trnkobraní 2024

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Vizovické Trnkobraní 2024

Hlavní zprávy

 

Vizovické Trnkobraní 2024