Starostové obcí podél plánované vysokorychlostní trati mezi Prosenicemi a Ostravou požadují od Správy železnic konkrétní záruky ještě před zahájením stavby. Diskutují se opatření proti povodním, protihluková ochrana i údržba nových mostů. Přípravné práce by mohly začít již před plánovaným zahájením výstavby v roce 2028.
Během nedávného setkání v Klimkovicích se starostové obcí ležících podél plánované vysokorychlostní trati (VRT) mezi Prosenicemi a Ostravou obrátili na zástupce Správy železnic s požadavky na zajištění konkrétních záruk a opatření ještě před začátkem stavby. Diskutovány byly zejména otázky ochrany před povodněmi, protihlukových opatření a údržby přemostění.
Náměstek ředitele stavební správy Správy železnic Marek Pinkava informoval, že přípravy stavby byly částečně ovlivněny změnou stavebního zákona. Bylo nutné přepracovat dokumentaci a zapracovat technické úpravy a požadavky z EIA ještě před podáním žádosti o stavební povolení. Cílem Správy železnic je zahájit stavbu v roce 2028, přičemž některé přípravné práce by měly být zahájeny předem, například na stanici Ostrava-Svinov.
Jednou z hlavních obav starostů je kumulace hluku v úsecích, kde VRT kopíruje trasu dálnice. Podle současných zákonů se hluk z trati a dálnice nesčítá, což zkresluje výsledky hodnocení. Starosta Velkých Albrechtic na Novojičínsku Miroslav Chudjak také vyjádřil obavy z rizika povodní při přívalových deštích, kdy odvodnění může být problematické.
Starostové obcí požadují, aby nové mosty zůstaly ve vlastnictví Správy železnic, což by zajistilo jejich údržbu v budoucnosti. Kromě toho bylo navrženo, aby se nadjezdy a podjezdy staly součástí silniční sítě, s kterou by byl propojen i tranzit dopravy, například v případě obcí jako Odry, které se obávají zvýšení tranzitu těžkých nákladních automobilů.
Správa železnic plánuje do roku 2028 vykoupit alespoň 90 procent pozemků potřebných pro stavbu trati, a to zejména v oblasti Prosenic na Přerovsku. Podobně jako v České republice, i v Polsku probíhají přípravy na stavbu vysokorychlostní tratě, což ukazuje na celkové úsilí o modernizaci železniční dopravy v regionu.