Posilující trakční vedení, na které se skupina zaměřovala, vede souběžně s železničními trolejemi. Troleje pak napájí v okamžiku poklesu napětí. „Ve výšce sedmi metrů je pod napětím tři tisíce voltů. Pachatelé byli sami v ohrožení života,“ řekl ředitel novojičínské policie Tomáš Kvíčala.Policisté krádeže evidovali od roku 2019. Několik let se jim ale nedařilo zajistit stopy vedoucí k pachatelům. To se podle policie změnilo letos v březnu, když zloději v úseku Studénka – Suchdol nad Odrou ukradli přes kilometr vedení. „Na místě jsme byli krátce po činu. Našli jsme stopy, které nás přivedly k podezřelým z Polska. Požádali jsme polské policisty o spolupráci. Pomohla i agentura Eurojust,“ popsal Kvíčala.Koncem června pak policisté v Česku s pomocí zásahové jednotky zadrželi čtyři Poláky ve věku 41 až 48 let. V autech kromě kukel, nářadí a speciálně upravených nůžek na přestřižení měděného lana pod proudem převáželi i tisíc metrů trakčního vedení.Eurojust, který se zaměřuje na vyšetřování závažné přeshraniční kriminality a organizovaného zločinu, zprostředkoval i kontakt s polskou justicí. Ta nařídila domovní prohlídky. Při nich policisté odhalili další důkazy, které čtveřici spojily i se staršími případy.Tak rozsáhlé krádeže jsou podle SŽ výjimečnéKriminalista Jiří Gold dodal, že v Česku nebyli zadržení Poláci nikdy trestáni. Nyní si vyslechli obvinění z krádeže a poškození a ohrožení obecně prospěšného zařízení. Jsou ve vazbě. „Jednali jako organizovaná skupina, byli sehraní, na místě strávili jen několik hodin, kdy dokázali lano nastříhat, naložit a odvézt. Vybírali si odlehlé úseky mimo zastavěné oblasti,“ uvedl.Správa železnic se s takovými rozsáhlými případy krádeží nesetkává příliš často. „Na železnici se setkáváme častěji s drobnějšími krádežemi. Hlavně kabelů k zabezpečovacím zařízením. Jde o škody malého rozsahu v řádech stokorun a tisícikorun. Takto sofistikované a rozsáhlé krádeže zesilovacího trakčního vedení, které je navíc ještě pod proudem, jsou výjimečné,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.