Vítězné krátké filmy režisérů Martince a Erbana o vlivu dezinformací a digitální závislosti míří i do kin

0

film, krátký film, dezinformace, digitální závislost, kino, fake news


I fake news jsou častou příčinou mezigeneračních neshod, ukazuje nový film Adama Martince.

Z unikátního projektu pro filmové tvůrce do pětatřiceti let, režisérského workshopu Young Academy pořádaného Asociací producentů v audiovizi (APA), vzešly dva vítězné snímky. Oba poukazují na aktuální problémy společnosti – hledání rovnováhy mezi online a offline světem či šíření a vnímání dezinformací. Režiséři obou snímků Ondřej Erban a Adam Martinec byli nejprve vybráni odbornou porotou z několika desítek uchazečů mezi devět finalistů, nakonec jako vítězové natočili snímky Dezinformace a Ztracený čas podle svých scénářů v profesionálním zázemí odborníků z oblasti audiovizuálního průmyslu. Oba krátké filmy, které vznikly na dvouměsíčním workshopu, v jehož čele stojí producentka Petra Ondřejková, míří i do kin.

Poprvé budou k vidění 24. a 25. září v kinosálech na festivalu Finále Plzeň, na podzim je však budou moct vidět i diváci v kinech po celé republice. Vzhledem k naléhavým tématům týkajících se dopadu digitalizace na člověka a dnes často skloňovaného tzv. digitálního wellbeingu jsou tyto filmy dostupné i na internetu. Na Finále Plzeň proběhne také debata s oběma režiséry Martincem a Erbanem. Na dvouměsíčním workshopu své projekty realizovali s pomocí mentorů, jako byli například střihač Filip Malásek (Bez vědomí, Pustina), supervizor v oblasti vizuálních efektů Jan Malíř, jemuž pod rukama prošlo nesčetné množství českých i zahraničních celovečerních filmů, seriálů či spotů, hudební producent Jan P. Muchow či na poli mezinárodní reklamy oceňované režisérské duo Wolfberg. 

Adam Martinec svým krátkým snímkem upozorňuje na šíření a vnímání dezinformací, kdy i v rámci rodiny mohou například rodiče či prarodiče pod vlivem kombinace samoty, tlaku sociálních sítí a strachu vážně podlehnout nejrůznějším neověřeným informacím či fake news.

„Podle mě jsou fake news jednou z největších výzev, které jako společnost právě čelíme. Jejich vliv na rodinné nebo jiné blízké vztahy se ještě příliš nekomentuje. Považuji ho ale za jeden z nejhorších dopadů na jedince. Workshop jako takový byl skvělý především pro svou kreativně vstřícnou atmosféru, mentoři byli opravdu přítomni, naslouchali a byli oporou. Může to znít překvapivě, ale není běžné, že někoho zajímá vaše vize. Navíc to byli lidé, které profesně respektuji a cením si toho, co dokázali,“ řekl režisér Adam Martinec z FAMU.

V minulosti byl už například oceněn Českým lvem za nejlepší krátký film a Cenou Magnesia za Anatomii českého odpoledne, za niž získal i Cenu filmových kritiků. Film Dezinformace Adama Martince: https://youtu.be/8R3SZ4ZgxfI

Ondřej Erban ve svém mystifikačním filmu poukazuje na enormní trávení času u počítačů a mobilních zařízení. Hlavním sdělením je fakt, že tento čas nám do offline světa už nikdo nevrátí. A tak nezbývá, než s tím něco začít dělat.

„Téma hledání rovnováhy mezi časem tráveným offline a online nebylo jediné, jeden z nápadů se věnoval ,instagram anxiety‘, což mě osobně jednu dobu docela trápilo. Pro výsledné téma jsem se rozhodl na základě konzultací s mentory. Film, který nakonec v rámci workshopu vznikl, pro mě osobně představuje velký milník, poprvé v životě jsem napsal a natočil věc, která není apriori vážná a dramatická, ale je vyprávěná s nadsázkou (a snad) i špetkou humoru. Dlouho jsem si myslel, že to je pole, do kterého se nemám a nemůžu pouštět. Ve víru workshopu jsem se ale odvážil to zkusit a výsledek mi ukázal, že trocha humoru a absurdity není něco, čeho bych se musel vysloveně bát,“ uvedl režisér a absolvent FAMU Ondřej Erban.

Jeho krátký snímek Sto dvacet osm tisíc byl vybrán do soutěže sekce Cinéfondation v Cannes, zvítězil v Ceně Magnesia na Českém lvu a ocitl se i na shortlistu BAFTA. Film Ztracený čas Ondřeje Erbana: https://youtu.be/YZ1uA4AYCFk

 „Cílem režisérského workshopu Young Academy bylo dát talentovaným tvůrcům do pětatřiceti let možnost podívat se na své režisérského řemeslo z jiného úhlu – vytvořit krátký film na konkrétní zadání ve formátu branded content, což je zcela jiná disciplína než autorská filmová tvorba. V prostředí zkušených kolegů z branže, kteří jim byli partnery, oporou a inspirací, vznikly velmi silné a originální krátké filmové příběhy, které se navíc dotýkají palčivého tématu dopadu digitalizace na člověka,“ říká Petra Ondřejková z Young Academy.

Oba vítězné filmy se stanou součástí projektů, které budou ve veřejném prostoru upozorňovat na téma vyváženosti času stráveného online a offline a zvyšování mediální gramotnosti, jako je například projekt Klíče k médiím určený především pro studenty středních škol a učitele.

Partnery režisérského workshopu Young Academy jsou produkční společnosti Armada Films, Creative Embassy, postprodukční společnosti UPP, Soundsquare a Robota, dále pak Vivid Casting. Partnerem Young Academy je společnost T-Mobile. 


Související

Komentáře

Máte názor? Komentujte článek...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář